Zgoda na wykorzystanie danych osobowych – wyjaśniamy

W tym artykule wyjaśniamy po co pytamy w aplikacji o zgodę na wykorzystanie danych osobowych, jakie dane są przetwarzane, przez kogo i w jakim celu. Przeczytajcie zanim ocenicie naszą aplikację na 1 gwiazdkę.

Po co nam zgoda na wykorzystanie danych osobowych?

Pytamy o zgodę na wykorzystanie danych osobowych, ponieważ w świetle europejskiego prawa (konkretnie Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) jest ona konieczna, abyśmy mogli wyświetlać reklamy w aplikacji.

Do tej pory wyświetlaliśmy reklamy bez zgody użytkowników, co nie było zgodne z rozporządzeniem, które niedawno weszło w życie. Dane osobowe na potrzeby reklam są obecnie zbierane tak samo, jak były wcześniej. Zmieniło się tylko to, że szerzej informujemy użytkowników o tym fakcie – nie tylko w Polityce prywatności, ale również po otworzeniu aplikacji i jawnie pytamy ich o zgodę.

Jak się mają dane osobowe do wyświetlania reklam?

Do wyświetlania reklam korzystamy z biblioteki AdMob (od Google), która używa plików cookie lub podobnych środków do przechowywania danych na urządzeniu użytkownika zarówno do wyświetlania reklam spersonalizowanych jak i niespersonalizowanych. Dlatego zgoda na przechowywanie danych w urządzeniu konieczna jest bez względu na rodzaj wyświetlanych reklam (czytaj więcej tutaj).

Jakie dane osobowe są przetwarzane przez Google?

Na potrzeby wyświetlania reklam niespersonalizowanych Google zapisuje na urządzeniu użytkownika pliki podobne do cookie, a następnie wykorzystuje (przetwarza) je, aby ograniczać liczbę wyświetleń reklam, generować zbiorcze raporty dotyczące reklam oraz zapobiegać oszustwom i nadużyciom.

Natomiast w przypadku reklam spersonalizowanych Google może wykorzystywać dodatkowo takie informacje jak: wiek, płeć, zainteresowania, kraj, marka, kategoria i model urządzenia, wersja aplikacji czy wersja systemu operacyjnego. Dokładna lista znajduje się tutaj.

Jakie zgody wyrazić, aby wyświetlane były reklamy niespersonalizowane?

Aby wyświetlane były reklamy niespersonalizowane, należy zaznaczyć:

  1. Zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich.
  2. Uzasadniony interes na wybór podstawowych reklam.
  3. Uzasadniony interes na pomiar wydajności reklam.
  4. Uzasadniony interes na stosowanie badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców.
  5. Uzasadniony interes na opracowywanie i ulepszanie produktów.
  6. W preferencjach dotyczących dostawców uzasadniony interes oraz zgodę na Google Advertising Products.

.   

    

.   

Powyższy zestaw zgód jest wymagany przez Google.

Alternatywnie można zmienić ustawienia Google, aby reklamy spersonalizowane się nie wyświetlały (Ustawienia telefonu > Google > Reklamy > Rezygnacja z personalizacji reklam). Wtedy okienko z pytaniem o zgodę nie wyświetli się, ale nie wiemy czy nie jest to tymczasowy błąd biblioteki do zbierania zgód i czy to rozwiązanie będzie nadal działać za jakiś czas.

Do zbierania zgód używamy biblioteki Funding Choices (od Google), która w okienku z zapytaniem o zgodę wyświetla standardowe informacje, z których nie wszystkie możemy dostosować do naszej aplikacji. Widnieje tam m.in. tekst: „Niektórzy dostawcy mogą przetwarzać twoje dane osobowe na podstawie uzasadnionego interesu. Możesz się na to nie zgodzić, zmieniając opcje poniżej„.

Ponieważ nasza aplikacja jest darmowa, bezpłatne korzystanie z niej wymaga tego, aby reklama się wyświetlała. Dlatego brak wyrażenia zgody na reklamy jest równoznaczny z brakiem możliwości korzystania z aplikacji bezpłatnie. Jeśli nie chcesz oglądać reklam w aplikacji, wesprzyj nas wykupując dostęp Premium.

Dlaczego inne aplikacje nie pytają o zgodę na wyświetlanie reklam?

Prawdopodobnie większość z tych aplikacji nie zdążyła jeszcze wdrożyć nowych wymagań określonych w Ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych. Możliwe też, że niektóre aplikacje korzystają z takich bibliotek do wyświetlania reklam, które nie zapisują żadnych danych na urządzeniu użytkownika i nie przetwarzają w żaden sposób danych osobowych, więc nie potrzebują na to zgody.

4 przemyślenia nt. „Zgoda na wykorzystanie danych osobowych – wyjaśniamy

  1. Fajnie byłoby zobaczyć jakiś ogólny ranking popularności szlaków albo inną formę wykorzystania gromadzonych danych. Taki ranking wykorzystywałby dane zanonimizowane, więc może dałoby się go zaprezentować. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *