Poprawki i ulepszenia na mapie

Więcej szczegółów, dodatkowe elementy i poprawione cieniowanie terenu to tylko niektóre z ulepszeń, które pojawiły się ostatnio na mapie. Zobaczcie dokładnie co się zmieniło.

Lepiej widoczne cieniowanie terenu

Poprawiliśmy cieniowanie terenu, dzięki czemu małe góry i wzniesienia zyskały nieco „wypukłości”, a strome zbocza nie są już tak „zaczernione”. Znacznie lepiej widać też niewielkie wzniesienia terenu na stosunkowo płaskich obszarach.

W niewysokich górach i na nizinach znacznie lepiej widać wypukłości terenu np. „wyspy” Beskidu Wyspowego.
Cieniowanie Tatr nadal dobrze obrazuje ukształtowanie terenu, lecz bez zaciemniających widok czarnych „plam”.

Lepiej widoczne drogi leśne

Poprawiliśmy widoczność ścieżek i dróg nieutwardzonych – zacznie lepiej odróżniają się teraz od poziomic.

Ścieżki i drogi leśne są teraz ciemniejsze, co poprawia ich widoczność szczególnie jeśli korzystasz mapy na telefonie w słoneczny dzień.

Dodaliśmy granice województw

Granice województw
Granice województw (a za granicą odpowiadających im jednostek terytorialnych) ułatwiają orientację podczas planowania tras.

Usprawniliśmy wyświetlanie przystanków

Dworce i stacje kolejowe i autobusowe oraz przystanki autobusowe pojawiają się obecnie na mniejszym powiększeniu niż dotychczas, co ułatwi planowanie podróży.

Wcześniejsze pojawianie się przystanków (powiększenie 15) i ich nazw (powiększenie 16) pomoże w planowaniu podróży komunikacją zbiorową.

Dodaliśmy kolejne powiększenie mapy

Na największym powiększeniu widocznych jest jeszcze więcej szczegółów, które na mniejszych powiększeniach dotychczas nie mieściły się na mapie. Są to np. nazwy budynków czy podpisy do widocznych już wcześniej ikon.

Na powiększeniu 19 pojawiają się dodatkowe nazwy budynków i podpisy ikon, które na mniejszym powiększeniu nie mieszczą się ze względu na obecność w pobliżu innych ikon.

Jeszcze wyraźniej zróżnicowaliśmy wyciągi

Wyciągi do tej pory były różnicowane jedynie za pomocą wyglądu linii. Sprawdzenie typu wyciągu wymagało często sięgnięcia do legendy. Żeby wyeliminować ten dodatkowy krok dodaliśmy ikony, dzięki czemu rodzaj wyciągu jest łatwy do odróżnienia na pierwszy rzut oka.

Ikony pozwalają szybciej odróżnić np. wyciągi orczykowe od krzesełkowych czy wagonikowych.

Dodaliśmy wyświetlanie defibrylatorów i apteczek

Rośnie ilość defibrylatorów umieszczanych w przestrzeni miejskiej, ale również i w górach. Fantastycznie, że edytorzy Open Street Map na bieżąco uzupełnieniają je w bazie OSM.

Od teraz wyświetlamy również apteczki. Niestety ich ilość w bazie Open Street Map póki co jest znikoma, a przecież jest i prężnie się rozwija inicjatywa Apteczka na szlaku, która mogłaby zasilić bazę punktów OSM. Zachęcamy zatem sympatyków i entuzjastów OSM do mapowania. 🙂

Ikony defibrylatorów czasem wypierają nazwy budynków, ale są podpisane nazwą operatora, jeśli te dane są uzupełnione w bazie Open Street Map.

Powiększyliśmy wybrane podpisy

Aby zwiększyć czytelność, powiększyliśmy wybrane napisy, w szczególności nazwy dróg i części miejscowości.

Powiększone nazwy ulic sprawiają teraz mniejszy problem osobom z gorszym wzrokiem. Tu widoczne są również dwie wspomniane już wcześniej nowości: nazwy przystanków oraz defibrylator.

Dodaliśmy wyświetlanie sztucznych ułatwień

Przez sztuczne ułatwienia na ścieżce rozumiemy drabinki, liny, łańcuchy, schodki itp. Na mapie wyświetlamy ikonę drabinki, nie znaczy to jednak, że to właśnie drabiny należy się spodziewać w terenie – może to być łańcuch, może to być metalowy stopień. Ilość ikon wyświetlonych na mapie nie odpowiada ilości takich elementów, lecz zależy od powiększenia mapy i długości odcinka z ułatwieniami. Na pewno jednak obecność takiej ikony oznacza, że na szlaku jest przynajmniej jedno miejsce, w którym należy się spodziewać sztucznych ułatwień.

Sztuczne ułatwienia mogą sugerować, że szlak jest nieco bardziej wymagający niż przeciętnie. Nie mówią jednak o stopniu trudności szlaku ani o ilości trudu jaki trzeba włożyć w jego przejście.

Dodaliśmy wyświetlanie paczkomatów

Na koniec przydatny drobiazg – wyświetlanie paczkomatów.

Przy ikonach paczkomatów wyświetlamy nazwę operatora i identyfikator (jeśli są uzupełnione w bazie Open Street Map).

2 przemyślenia nt. „Poprawki i ulepszenia na mapie

1. Super by było gdyby np część szlaku który prowadzi drogą asfaltową byłby jakoś zaznaczony inaczej, wiem można to zobaczyć ale trzeba powiększać mapę. Poprostu nie znoszę pokonywania szlaku po asfalcie i myślę że nie tylko ja Głównie chodzi o planowanie trasy. Pozdrawiam

1. Dobry pomysł. Widzieliśmy coś takiego np. w aplikacji Komoot – wyświetlany jest rodzaj nawierzchni i procentowy udział różnych rodzajów nawierzchni na trasie. Na razie niestety nie znajdziemy czasu, żeby się tym zająć, ale dopiszemy to do naszej listy. 🙂